Wat is seo-copywriting? Tips om hoger te komen in Google

Thomas Boussy
August 18, 2022
5 min read

Iets opzoeken in Google. De handeling is ondertussen zo routineus en alledaags geworden dat het in het rijtje past van tanden poetsen en een verse onderbroek aandoen. Je gebruikt het voor alles.

Wil je iets koken? Vlug een receptje opzoeken.

Discussiepunt met je vrienden? Hey Google!

Zoek je een manier om hoger komen in de zoekresultaten van Google? Nu wordt het meta.

Je zoekopdracht duurt 0,92 seconden, je beslissingstijd 1,12 seconden en het aanklikken van de link ietsje minder dan dat. Het schrijven van de tekst waar je op terecht komt, echter, is het resultaat van uren denk-, opzoek- en schrijfwerk.

Welkom in de wondere wereld van seo-copywriting.

Seo versus copywriting

Seo staat voor Search Engine Optimalisation en alles draait -- zoals de naam doet vermoeden -- om het optimaliseren van je zoekresultaten in Google en andere zoekmachines. Simpel gezegd: hoger komen in Google.

Probleem is, als je enkel voor een zoekrobot schrijft, dan dreigt je tekst elk greintje menselijkheid te verliezen. Dat wil je niet.

Anderzijds, als je enkel schrijft voor mensen, zullen de zoekmachines je webtekst nooit online vinden.

Je moet dus een balans vinden.

Seo-copywriting is het schrijven van kwalitatieve en waardevolle webteksten die je pepert met zoektermen zodat mensen ze gemakkelijk vinden.

Iedereen blij: de zoekmachines weten je webtekst gemakkelijk te herkennen dankzij het slimme gebruik van zoektermen en de mensen lezen, linken, sharen en caren.

De voordelen van seo-copywriting

Door je op bepaalde zoekwoorden te richten en er kwalitatieve teksten over te schrijven, bereik je heel wat mensen die specifiek op zoek gaan naar je service of product.

Dat heeft alleen maar voordelen:

  • Je verhoogt het organische verkeer naar je website
  • Conversieratio's of conversion rates gaan de hoogte in
  • Je merk krijgt meer meer bekendheid en vergroot je online marktaandeel
  • Je krijgt meer gerichte leads

Over het algemeen zorgt seo-copy voor meer online autoriteit en zichtbaarheid van je bedrijf of blog.

Kwaliteit telt

Google houdt met veel rekening, onder andere de kwaliteit van je tekst is een graadmeter.

Hoe beter je tekst geschreven is, hoe meer streepjes voor je hebt ten opzichte van andere teksten en blogs over hetzelfde onderwerp. Als je tekst goed geschreven is, dan heeft dat positieve gevolgen:

  • Lage bounce rate
  • Lange Dwell Time
  • Hogere click through rate
  • Veel social shares
  • Meer backlinks

Bovenstaande puntjes hebben allemaal een invloed op je zichtbaarheid. Dus als je het meent met je internet marketing moet je gaan voor kwaliteit.

Waar moet je op letten bij seo-copywriting?

Snelheid van je site

Toegegeven, de snelheid van je website heeft meer met webdesign te maken en minder met copywriting te maken, maar het verdient alle aandacht.

Herinner je nog dat we bij seo-copywriting ons focussen op mens en machine? Hier is het niet anders.

Als je site traag laadt, dan pikken de zoekmachines dat op. Ze zullen je website lager ranken dan snellere websites. Logisch.

Hoe trager je site, hoe sneller de mensen wegklikken. Dat betekent dat je bounce rating de hoogte inschiet en de tijd die mensen op je site vertoeven zeer kort is. De zoekmachines nemen daar akte van en rangschikken je website lager in de zoekresultaten.

Hoe weet je of je website een goede laadsnelheid heeft?

Zoek het op! Er zijn genoeg tools online te vinden die het voor je berekenen. Zoals Pingdom.

Een bepaalde pagina van mijn website. Dat kan beter!
Een bepaalde pagina van mijn vorige website. Dat kan beter!

Titels

Een goede titel trekt de aandacht. Geen groot inzicht hier, maar het onderstrepen waard.

Als je een middelmatige titel hebt, zullen mensen er minder snel op klikken. Basis aandacht trekken. Verspil dus geen waardevolle seo-copy.

Titels met een specifieke boodschap, werken het beste. Vermijd te algemene titels en vergeet niet de juiste zoekwoorden in de titel te vermelden. De titels zijn een van de eerste dingen waar zoekmachines op scannen.

Content

Seo-copywriting reikt verder dan het vinden van de juiste zoektermen. De beste aanpak is om nuttige content te schrijven die de zoektermen bevat en die de lezer waarde geeft.

Er was een tijd dat je content volproppen met trefwoorden en zoektermen werkte. Heel wat websites deden aan spamdexing. Het was een snelle en gemakkelijke manier om de site meer zichtbaar in de zoekmachines te maken.

Gelukkig is die tijd gepasseerd. Google straft al jaren websites die trefwoorden en links spammen.

Alles draait nu om goeie content. Dé belangrijkste reden waarom mensen zoeken in Google en andere zoekmachines is dat ze op zoek zijn naar nuttige inhoud. Die inhoud moet ook up-to-date zijn. Het bijwerken van de inhoud van je blog en websites is dus key.

Trefwoorden en zoektermen

Maar hoe pak je die trefwoorden en zoektermen nu het beste aan? Hoe veel keer kun je bepaalde termen herhalen in een blog? Wat is de grens tussen optimaliseren en spamdexing?

Dat is geen exacte wetenschap. Vertrouw op je gevoel. Als je denkt dat je aan het overdrijven bent met je keyword density, spoiler alert: dan ben je waarschijnlijk aan het overdrijven.

Google besteedt vandaag de dag toch meer aandacht aan Latent Semantic Indexing (LSI) zoekwoorden.

Wat zijn dat?

Dat zijn synoniemen en nauw verwante woorden van bepaalde trefwoorden. Ze helpen Google beter begrijpen waar je pagina over gaat.

Hoe vind je goede LSI-zoekwoorden? Daar zijn verschillende manieren en tools voor.

Een manier is om het trefwoord waarop je wilt scoren op te zoeken en op de eerste pagina helemaal naar beneden te scrollen. Daar vind je gerelateerde zoekopdrachten. Die zoektermen komen rechtstreeks van Google, dus ze zullen wel iets waard zijn.

Gerelateerde zoekopdrachten voor een zoekopdracht rond de prijs van logo’s.
Gerelateerde zoekopdrachten voor een zoekopdracht rond de prijs van logo’s.

Daarnaast zijn er online een heleboel tools te vinden. Die zijn zowel gratis als betalend:

Long-tail keywords

Long-tail keywords zijn trefzinnen met meer dan drie woorden in de zin. Ze worden voornamelijk gebruikt door mensen die naar iets specifiek op zoek zijn. Ze worden minder opgezocht, maar ze hebben meestal wel een hogere conversiewaarde én ze zijn gemakkelijker om hoger voor te scoren.

Ik verduidelijk met een voorbeeld van deze website.

Als grafisch ontwerper wil ik dat mensen op mijn website komen om een logo te laten ontwerpen. Ik kan er dus alles aan doen om hoog te scoren in Google met zoektermen als ‘logo’ of ‘logo ontwerpen’. Met een zoekvolume van respectievelijk 27.000 en 4.400 per maand lijkt dat ook geen stomme zet.

Ik zou mijn tanden daar kapot op bijten. De seo-concurrentie voor die zoektermen is moordend.

Een slimmere aanpak is om op zoektermen te focussen die specifieker zijn. In dit geval: ‘Hoeveel kost een logo?’

Het zoekvolume is misschien veel minder, maar het is gemakkelijker om bovenaan de eerste pagina te staan en de mensen die deze zoekterm intikken hebben al een goed idee waar ze naar op zoek zijn, waardoor ze sneller zullen klikken.

Meer en meer mensen gebruiken ook voice-search, waardoor ze als vanzelf langere en specifieke zoektermen inspreken.  

Meta description

Voordat je een webtekst of blog publiceert, vul je best je meta descriptions in. Meta descriptions helpen zoekmachines en zoekers te begrijpen wat het onderwerp van de webtekst is en waarom bepaalde trefwoorden en trefwoordgroepen in de inhoud blijven verschijnen.

De meta description staat tussen de <head> haakjes op je webpagina.

Die meta description duikt ook op in de zoekresultaten van Google. Je ziet er een snippet van onder de blauwe titel. Voor SEO-doeleinden is de meta description best tussen de 150 - 160 tekens.

De meta description in actie
De meta description in actie

Vul je meta description altijd in. Altijd, altijd, altijd.

In alle Content Management Systems (CMS) zoals Wordpress, Squarespace of Wix kun je de meta description gemakkelijk en snel invullen zonder dat je iets van html hoeft te kennen.

Links

Sharing is caring. Heb je waardevolle info of een nuttige link over het topic waar je over schrijft? Link het. Het is een goede gewoonte om enkele externe links in je tekst te steken, vooral naar bekende en relevante websites.

Maar overdrijf niet.

De belangrijkste reden waarom je links toevoegt, is om waarde te geven aan wie je tekst leest. Dus als je een studie of iets dergelijks citeert. Aarzel niet: link het.

tot uw dienst

Hulp nodig met grafisch ontwerp of webdesign?

Blijf op de hoogte

Check onze nieuwsbrief