Kies het juiste bestandstype voor je logo

Thomas Boussy
August 16, 2022
5 min read

Je hebt een logo. Great. Als alles goed is verlopen, heeft je ontwerper het logo in verschillende bestanden bezorgd. En nu vraag je je misschien af: waarvoor dienen al die bestanden? Zijn die allemaal echt nodig?

Ja, die zijn nodig. Elk bestandsformaat gebruik je voor een specifiek doel. Vergelijk het met schoenen. Plan je een drassige trip door het bos? Dan trek je een ander paar schoenen aan dan wanneer je flaneert op de dijk op een zomeravond. Net zo met de bestandstypes van je logo. Plan je je logo af te drukken? Dan kies je een ander bestandstype dan wanneer je het op je website plaatst.

Vector- en rasterafbeeldingen

Je kan je logo in twee soorten afbeeldingen opslaan: als een vectorafbeelding of een rasterafbeelding.

Een rasterafbeelding van een logo die goed geschaald is.
Een rasterafbeelding van een logo die goed geschaald is.

In het beste geval heeft je ontwerper je logo in een programma zoals Adobe Illustrator gemaakt. Dat is tekensoftware die afbeeldingen gebaseerd op vectoren maakt. Waarom is dat beter? Je kan vectorafbeeldingen gemakkelijk schalen (groter en kleiner maken) zonder aan beeldkwaliteit te verliezen. Dat is belangrijk voor een logo. Je bedrijfsembleem moet zowel kunnen shinen op een visitekaartje als op een billboard.

Een rasterafbeelding van een logo die slecht geschaald is.
Een rasterafbeelding van een logo die slecht geschaald is.

Rasterafbeeldingen aan de andere kant zijn gemaakt van pixels die elk afzonderlijk worden ingekleurd. Als je een rasterafbeelding na afloop wilt vergroten dan wordt je afbeelding wazig of blokkerig. Dat willen we niet. Bewerk dus nooit de rasterafbeeldingen om je logo te wijzigen. Kopzorgen zullen je deel zijn. Wil je aanpassingen maken aan je logo? Doe dat dan altijd in het originele vectorbestand.

De verschillende bestandstypes van je logo

Er zijn heel wat verschillende bestandstypes. Allemaal hebben ze hun eigen specifieke doeleinden. Je kan de bestandstypes gemakkelijk herkennen door naar de extensie te kijken. Voor logo’s zijn dat de volgende:

  • ai
  • eps
  • pdf
  • svg
  • png
  • jpg

We overlopen even de do’s and don’ts.

Let wel: het gaat hier over toepassingen met logo’s. Deze lijst zegt niets over foto’s en illustraties en dergelijke.

ai / Adobe Illustrator

Staat er .ai te pronken op het einde van je bestandsnaam, dan is het een afbeelding gemaakt in Adobe Illustrator. Ontwerpers gebruiken die software om uw logo te maken en te bewerken. Wil je wijzigingen maken aan het logo zonder aan kwaliteit te verliezen? Dan open je het best dit bestand.

Let wel, je moet het programma Adobe Illustrator staan hebben op je computer om dit bestand te openen en en bewerken.

  • Ideaal voor: het originele bestand aan te passen, drukwerk
  • Niet te gebruiken voor: sociale media, websites

eps / Encapsulated PostScript

Een eps file is ook een vector-gebaseerde afbeelding met een transparante achtergrond. Je kan de afbeelding dus naar believen vergroten of verkleinen zonder dat de beeldkwaliteit eronder lijdt. Dit bestand is vooral bedoeld voor drukwerk.

  • Ideaal voor: drukwerk
  • Niet te gebruiken voor: sociale media, websites

pdf / Portable Document Format

Een pdf is in veel gevallen ook een vectorafbeelding, maar hier moet je oppassen. Een pdf kan — integenstelling tot ai, eps of svg — geëxporteerd worden uit veel programma’s. Je kan een pdf exporteren uit Powerpoint, Photoshop, je webbrowser … dus je bent nooit zeker dat het een vectorafbeelding is. Ook moet je gewaar zijn dat een pdf geen transparante achtergrond heeft en dat de achtergrond meestal groter is dan het logo zelf. Allerminst ideaal als je je logo wilt afdrukken op een gekleurde achtergrond.

  • Ideaal voor: drukwerk (als het een vectorafbeelding is)
  • Niet te gebruiken voor: sociale media, websites

svg / Scalable Vector Graphic

Een svg is een vectorafbeelding met transparante achtergrond die bedoeld is voor gebruik op het web. Een svg kan gebruikt worden op websites en laat je toe de afbeeldingen te schalen zonder kwaliteitsverlies. Het is in dat opzicht dan ook een betere keuze dan png of jpg omdat je met svg een scherper resultaat krijgt. Je kan het bestandstype ook gebruiken voor printwerk, maar is oorspronkelijk voor web gerelateerde toepassingen gemaakt.

  • Ideaal voor: websites
  • Niet te gebruiken voor: sociale media, CMS die svg niet ondersteunen

png / Portable Network Graphic

Een png-bestand is een rasterafbeelding die voornamelijk bedoeld is voor gebruik op het web. De afbeeldingen zijn gepixeld dus je kunt ze niet vergroten zonder kwaliteitsverlies. Je moet ze dus in de juiste grootte en resolutie exporteren. Png’s kunnen transparante achtergronden hebben. Handig! Bij rasterafbeeldingen moet je er op letten dat de bestandsgrootte niet te groot is. Je wilt tenslotte dat je website snel laadt. Als je wifi een afbeelding van 4mb moet verwerken dan duurt dat langer dan nodig is. Je bezoekers hebben dat niet graag, Google heeft dat niet graag, niemand heeft dat graag. Zorg dus dat de bestandsgrootte zo klein mogelijk is zonder aan kwaliteit te verliezen.

  • Ideaal voor: sociale media, websites
  • Niet te gebruiken voor: drukwerk

jpg, jpeg / Joint Photographic Experts Group

Een jpg- of jpeg-bestand is een op rasters gebaseerde afbeelding die bedoeld is voor gebruik op het web of in print. Een jpg-bestand ondersteunt geen transparante achtergronden en gebruik je het beste voor foto’s. Net als bij png, moeten je jpg-bestanden maken met de juiste grootte en resolutie voor het eindgebruik.

  • Ideaal voor: sociale media, websites
  • Niet te gebruiken voor: drukwerk

Elk bestand zijn taak

Elk logobestandstype heeft dus zijn functie. Het is belangrijk dat je ontwerper je logo in een verscheidenheid aan bestanden aan je bezorgt. Het allerbelangrijkste is dat je een ai-, eps- of svg-versie van je logo hebt. Je kan van die bronbestanden alle andere bestandsindelingen maken.

tot uw dienst

Hulp nodig met grafisch ontwerp of webdesign?

Blijf op de hoogte

Check onze nieuwsbrief